16.09.2013
Юстиція йде «у народ»
Юстиція йде «у народ» Ніно Вікторівно, сьогодні у багатьох сферах ідуть реформи, зокрема і в органах юстиції. Розкажіть, будь ласка, які новації запроваджено на Київщині.

Мабуть, вам відомо, що в Україні діє Закон «Про безоплатну правову допомогу». Відтак з початку року при Головному управлінні юстиції створено центр з надання саме такої допомоги. Розміщується він у Білій Церкві, у хорошому приміщенні, тут гарні умови для праці ( хочу подякувати за це губернатору Анатолію Присяжнюку, Білоцерківському міському голові Василю Савчуку). Звичайно, на шляху впровадження цієї новації були труднощі. Ми знали, що зіткнемося з певною адвокатською монополією на цьому ринку послуг, яка не передбачала якихось інших форм роботи. Тому важливо було аргументовано поспілкуватися з адвокатською спільнотою, переконати у необхідності плідної співпраці, розповісти про матеріальні стимули. Нам це вдалося. Ми провели відповідні конкурси з відбору адвокатів, які надають безоплатну правову допомогу. Створили локальний реєстр таких фахівців, їх – 128. Які завдання стоять перед ними? Це – захист громадян від обвинувачення, складання документів процесуального характеру, представництво інтересів осіб в судах, інших державних органах. Уже на сьогодні Київським обласним центром із надання безоплатної вторинної правової допомоги видано 1261 доручення адвокатам для надання безоплатної вторинної правової допомоги. Важливий нюанс: сьогодні адвокати надають таку допомогу лише в кримінальних й адміністративних справах. А з 1 січня 2014 року вони «виходитимуть» і на цивільні справи, які зачіпають інтереси соціально-незахищених верств населення.

У структурі Головного управління юстиції з’явився новий підрозділ – реєстраційна служба. Пропонуємо нагадати читачам, які основні завдання вона повинна вирішувати.

Перш за все, це – державна реєстрація актів цивільного стану, речових прав на нерухоме майно, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів, друкованих засобів масової інформації. На теренах області працює 29 реєстраційних служб.

Наболіле питання – державна реєстрація речових прав на нерухоме майно. Як нещодавно стверджував керівник реєстраційної служби області Олексій  Ботезат, подекуди на місцях штучно виникали черги…

Акцентую вашу увагу ось на чому. Реєстраційну службу ми створили, як мовиться, з нуля. Зрозуміло, що «на відмінно» вона спочатку навряд чи запрацювала б. Цьому є як об’єктивні, так і суб’єктивні причини. Серед останніх – на першому етапі бракувало досвідчених кадрів. А щодо об’єктивних причин – наприклад, це «спадок», який дістався нам від БТІ. Раніше реєстрацією речових прав на нерухоме майно, земельних ділянок займалися Бюро технічної інвентаризації, органи земресурсів. Сьогодні ж реєстрація прав на землю чи майно – прерогатива нашої реєстраційної служби. Розпочавши діяльність на цьому напрямку, ми зрозуміли, що тут – десятки проблемних питань, чимало з яких не вирішувалися роками. Тобто ця проблематика «перейшла» до нашої служби. Скажімо, реєстрація договорів оренди. Є райони, де не зареєстровано по кілька тисяч таких документів. Чому тут не все гладко? Ситуація ускладнюється тим, що значна кількість таких договорів знаходиться в Держземагентстві в паперовому вигляді. Разом з райдержадміністраціями, аграріями ми відшукали ефективну формулу роботи, яка дозволить зняти ці питання з порядку денного – реєстратор приїжджатиме до сільської чи селищної ради й на місці, в рамках закону реєструватиме такі договори. Є у громадянина документи в наявності, отже право оренди буде протягом двох тижнів зареєстровано, а якщо немає, то це питання вже не до нашої служби.

Словом, добре знаємо недоліки у діяльності служби. Повірте, що з кожним днем реєстратори працюють усе краще і якісніше. Сьогодні записатися на прийом до цих фахівців можна і через інтернет. Вважаю, що багато проблемних питань зніме майбутня новація – скажімо, громадянину не потрібно буде приїжджати з Києва до Борисполя, щоб там зареєструвати право на землю чи майно – для цього достатньо «зв’язатися» з реєстратором комп’ютером. Ще одне: приміщення служб у кількох районах обладнано веб-камерами спостереження, які працюють в режимі реального часу. Сьогодні головне у роботі – прозорість, відкритість, максимальна увага до усіх питань, з якими звертаються люди.

Чи достатньо у Київській області нотаріусів? Як оцінюєте їхню діяльність?

Нотаріат, на мій погляд, працює добре. У нас – 295 нотаріусів, із них 236 – приватних, 65 – державних. Є вже і свої династії (їх 19). 37 нотаріусів трудяться понад 20 років у цій сфері. Нагадаю, що з 1 жовтня 2010 року нотаріат став єдиним, тобто сьогодні і приватні, і державні нотаріуси можуть оформити спадкове право (раніше такого не було). Вони також є державними реєстраторами прав на нерухоме майно, а згодом будуть надавати послуги у сфері реєстрації бізнесу.

А як реагуєте на помилки в діяльності нотаріусів?

Загалом нотаріуси – це досить кваліфіковані фахівці. Проте, за вісім місяців цього року ми тимчасово зупинили діяльність 12 приватних нотаріусів, а трьом оголосили догани. За цей період також направлено до Міністерства юстиції України три подання про анулювання свідоцтв на право займатися нотаріальною діяльністю приватним нотаріусам.

Питання банкрутства також у сфері компетенції управління. Скільки на Київщині банкротів?

Станом на 1 серпня у провадженні Господарського суду Київської області знаходиться 244 справи про банкротство підприємств, які зареєстровані у області. Протягом півріччя припинено 89 таких справ (ліквідація підприємства). Зауважу, що процедура банкротства досить тривала (буває, що цей період займає від трьох до десяти років). Знову ж: дається взнаки «спадок» старих часів. Загалом заборгованість по підприємствах– банкрутах становить 4 мільярди 162 мільйони 245 тисячі гривень. Протягом першого півріччя погашено 10 мільйонів 693 тисячі гривень.

Чи є заборгованість по зарплаті на підприємствах-банкрутах?

34 підприємства-банкрути мають кредиторську заборгованість із заробітної плати на загальну суму 2 мільйони 870 тисяч гривень. За 8 місяців 2013 року погашено заборгованості із зарплати на загальну суму 560 тисяч гривень.Найбільші боржники – ДП «Білоцерківвійськторг», ЗАТ «Укрсибтрансавіа», ДП «Триліський спиртовий завод», ВАТ «Племзавод «Світанок». Безумовно, питання погашення заборгованості знаходиться на серйозному і постійному контролі обласної влади. Ми ініціювали створення в області комісії з відновлення платоспроможності боржника, до складу якої увійшли б представники влади, комітету кредиторів. Такий формат роботи дає змогу працювати системніше та комплексніше, про що свідчить досвід Чернігівської області.

Які показники діяльності територіальних органів державної виконавчої служби області? Чи справно стягують кошти на користь держави?

Протягом восьми місяців примусовому виконанню підлягало 235 тисяч 711 документів на загальну суму 7 мільярдів 892 мільйони 88 тисяч 761 гривня. Фактично виконано 45 тисяч 541 документ, або 19,3 відсотка від загальної кількості, на суму 182 мільйони 231 тисячу 132 гривні.

Цьогоріч відділами державної виконавчої служби області до бюджету стягнуто 80 мільйонів 793 тисячі 904 гривні.

На постійному контролі перебуває така категорія справ, як виконання судових рішень про стягнення заборгованості по зарплаті та інших виплатах, пов’язаних із трудовими правовідносинами. Так, станом на 1 вересня 2013 року на виконанні перебувало 1 тисяча 675 виконавчих проваджень на суму 62 мільйони 111 тисяч 60 гривень. Фактично виконано 340 таких проваджень, що становить 20 відсотків від загальної кількості на суму 4 мільйони 609 тисяч 668 гривень.

На завершення зазначу, що виконавча служба працює чітко і злагоджено, адже забезпечення захисту інтересів держави, як стягувача у виконавчому провадженні, є одним із пріоритетних напрямків діяльності.

Назад