12.09.2013
Ольга Джус: «Щоб реформувати органи місцевого самоврядування, передусім, потрібно вдосконалити бюджетні відносини»
У цьому номері ми знову продовжуємо обговорення Концепції реформування місцевого самосамоврядування та територіальної організації влади в Україні, що в першу чергу дає місцевим громадам можливість самим визначати, які повноваження залишати за собою, та вповні розпоряджатися ресурсами, що знаходяться на її території.
На скільки дане питання є актуальним для населених пунктів нашого району – сьогодні про це в інтерв’ю з Мироцьким сільським головою Ольгою Джус.
- Ольго Миколаївно, як Ви вважаєте, на скільки дане питання актуальне на сьогодні взагалі?
- На мою думку, місцеве самоврядування в Україні потрібно реформувати в найкоротші терміни. Особливо, з огляду на те, що в нашій державі є сільські ради з чисельністю 200 – 300 чоловік. А витрати на утримання апарату, енергоносії та організаційну роботу такі ж, як і в населених пунктах, де проживає п’ять – шість тисяч людей. Коли я, наприклад, прорахувала, зрозуміла: після реформування ці кошти можна вкласти в розвиток села, а це - немаленькі суми. Для прикладу: цього року за кошти сільської ради вдалося оздоровити дітей, відправивши їх на відпочинок до Криму.
- Що, на Вашу думку, потрібно зробити першочергово?
- Зрозуміло, що при передачі повноважень на місцях необхідно кардинально переглянути та, головне - вдосконалити бюджетні відносини, створити належні матеріальні, фінансові та організаційні умови для забезпечення здійснення органами місцевого самоврядування власних (самоврядних) і делегованих державою повноважень.
Делеговані державою повноваження мають бути профінансовані повністю. Фінансову основу здійснення органами місцевого самоврядування власних повноважень становлять податки та збори, що за своєю природою приналежні до відповідної території. Це надасть можливість суттєво розширити права органів місцевого самоврядування щодо визначення податкової бази та регулювання ставок оподаткування.
Матеріальною основою місцевого самоврядування повинні бути ресурси, серед іншого - земля, що є у власності територіальних громад. І саме територіальні громади повинні отримати право об’єднувати ресурси в рамках співробітництва між собою для виконання спільних програм, надання адміністративних послуг тощо. І саме в Концепції закладено норми щодо реалізації права територіальних громад на добровільне об’єднання. При цьому передбачається надання обов’язкової й одночасної державної підтримки новоутвореним об’єднаним громадам для поліпшення власної інфраструктури.
Підсумовуючи вище сказане, хочу відмітити, що в результаті реформи має з’явитися свідома громада, яка не стане очікувати «милості Божої» чи державної, а буде здатна ставити питання розвитку територій, знаходити шляхи їх розв’язання самостійно або через кооперацію із сусідами.
Але ні в якому разі у людей не має скластися враження, що реформа перекладе на громаду чи органи самоорганізації населення всю відповідальність за розвиток територій. Довіру в населення влада може отримати через співпрацю з громадськістю, і вона так робить.


Назад