Інформація для внутрішньо переміщених осіб

 

Куди необхідно звертатися пенсіонерам, які переселилися з Донецької та Луганської областей для продовження виплати пенсії за місцем фактичного перебування (проживання) та які для цього документи необхідно надати?

Перше, що необхідно зробити, стати на облік як внутрішньо переміщена особа в місцевому управлінні соціального захисту населення за місцем перебування та отримати відповідну довідку.

Друге - після отримання довідки для продовження виплати пенсії за новим місцем проживання, необхідно звернутися до управління Пенсійного фонду України в районі (місті, районі у місті), де пенсіонер зареєстрований як внутрішньо переміщена особа та фактично перебуває(проживає).

До органу Пенсійного фонду України внутрішньо переміщена особа має надати заяву про запит пенсійної справи та довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

До заяви додаються копії документів, що посвідчують особу пенсіонера (паспорта, пенсійного посвідчення), а також копія довідки про присвоєння ідентифікаційного номера (за наявності) та заява про перерахування пенсії на рахунок в АТ «Ощадбанк».

Орган Пенсійного фонду України складає та направляє до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення списки осіб, які звернулись за призначенням (відновленням) пенсій для розгляду на Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, утворених районними, районними у мм. Києві і Севастополі держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі утворення) рад.

Орган Пенсійного фонду України призначає (відновлює) пенсію тільки на підставі рішення Комісії.

 

Якщо пенсіонер з 2014 року отримував пенсію на підконтрольній території, чи потрібно йому надати до управління Пенсійного фонду довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи?

Такому пенсіонеру виплата пенсії проводилась до 01.02.2015 без надання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Для поновлення виплати пенсії, припиненої з 01.02.2015 у зв’язку з відсутністю реєстрації як внутрішньо переміщена особа, пенсіонер має обов’язково звернутись до територіального органу соціального захисту населення та отримати довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509.

 

Як здійснюється виплата пенсій після прийняття рішення про їх відновлення або призначення ?

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 № 615, уповноваженим банком, що здійснює виплату пенсій, призначених внутрішньо переміщеним особам, є АТ «Ощадбанк». Виплата пенсій внутрішньо переміщеним особам здійснюється шляхом зарахування коштів на платіжну картку Ощадбанку, що видається пенсіонеру за умови надання ним відповідного пакету документів, в тому числі, що підтверджують особу та її статус, до відділення Ощадбанку за місцем реєстрації.

Внутрішньо переміщеним особам, які отримують пенсії через підприємства поштового зв’язку або установи інших банків, необхідно відкрити рахунок для виплати пенсії в АТ «Ощадбанк» та надати до органу Пенсійного фонду, де вони знаходяться на обліку, заяву про зарахування пенсії на цей рахунок.

Таку заяву можливо залишити у банку, співробітники якого передадуть її до органу Фонду.

Крім того, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2016 № 167 для ідентифікації одержувачів соціальних виплат, які є внутрішньо переміщеними особами, та забезпечення виплати їм соціальних виплат здійснюється емісія платіжних карток із зазначенням на них графічної та електронної інформації про власника та його електронного цифрового підпису. Для одержувачів пенсій така картка одночасно є пенсійним посвідченням.

Для оформлення платіжної картки, яка є пенсійним посвідченням, внутрішньо переміщеній особі слід звернутись до управління Пенсійного фонду України за місцем перебування на обліку із документами, що посвідчують особу, довідкою про взяття на обліку внутрішньо переміщеної особи, фотокарткою та засвідчити в органі Фонду відповідну заяву.

 

 Чи можливе переведення виплати пенсії на підконтрольну територію за зверненням родичів пенсіонера або за довіреністю?

 Ні, заява про запит пенсійної справи за новим місцем проживання подається пенсіонером особисто до органу, що призначає пенсію, за новим місцем проживання (реєстрації).

Це передбачено пунктом 1.5 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846.

 

 Який порядок виплати допомоги на поховання пенсіонерів, які перебували на обліку в управліннях Пенсійного фонду України на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції?

Якщо померлий пенсіонер на час смерті не перебував на обліку в управлінні Пенсійного фонду України на підконтрольній території, виплату допомоги на поховання та недоотриманої пенсії померлого здійснює управління Пенсійного фонду України на території, контрольованій українською владою, до якого звернулися особи, які мають право на отримання таких виплат відповідно до законодавства.

До заяви про виплату допомоги на поховання необхідно надати витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть, виданий територіальним органом Міністерства юстиції України у порядку, визначеному чинним законодавством щодо проведення державної реєстрації смерті, а також документи, що підтверджують статус заявника.


Як  підтвердити переселенцям факт звільнення з роботи для виплати пенсії в повному об’ємі. 

Особи, які переміщені з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, не завжди мають можливість надати трудову книжку з записами про звільнення з роботи у період проведення антитерористичної операції.

Для зазначених осіб статус «непрацюючий» можливо визначити на підставі особистої заяви довільної форми із зазначенням дати, з якої особа не працює, та пояснення обставин, у зв’язку з якими не може внести запис в трудову книжку чи надати оригінал  трудової книжки. Орган Пенсійного фонду України перевіряє індивідуальні відомості про застраховану особу щодо наявності інформації про сплату страхових внесків, відсутність в  Державному єдиному реєстрі інформації про державну реєстрацію фізичної особи – підприємця.

У разі виявлення в подальшому факту роботи особи або інформації про іншу дату звільнення з роботи, утримання надміру виплачених сум пенсії вирішується відповідно до статті 50 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».



НОВІ ПЕНСІЙНІ ПОСВІДЧЕННЯ ДЛЯ ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ

 

Починаючи з 1 липня 2016 року виплата пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, довічних грошових стипендій за рахунок державного та місцевих бюджетів, коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, що призначені внутрішньо перемішеним особам, здійснюється через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариство „Державний ощадний банк України”.

Виплата пенсій зазначеним особам через відділення поштового зв’язку і інші установи банків (окрім ПАТ „Державний ощадний банк України”), з 01.07.2016 року проводитись не буде.

Крім того, Кабмін ухвалив рішення, що для ідентифікації одержувачів пенсій, які є внутрішньо переміщуваними особами, та забезпечення виплати їм пенсій здійснюється емісія (виготовлення) платіжних карток, які одночасно є пенсійним посвідченням. При цьому якщо особа одержить таке посвідчення, то пенсійне посвідчення загальновстановленого зразка їй не видаватиметься.

Електронне пенсійне посвідчення виготовлятиметься на ім’я особи, якій призначено пенсію. Якщо пенсію призначено неповнолітній або недієздатній особі чи особі, цивільна дієздатність якої обмежена, то в електронному пенсійному посвідчення (у позиції „Вид пенсії”) зазначатиметься прізвище, їм я та по батькові батька (матері) або опікуна чи піклувальника.

Крім того, вказуватимуться відомості про вид пенсії, групу, причину інвалідності й строк, на який установлено інвалідність. У разі продовження строку призначення пенсії, установлення інвалідності або продовження її на новий строк відбуватиметься емісія нового посвідчення.

Виготовлення електронного посвідчення здійснюватиметься на підставі заяви пенсіонера, поданої до територіального органу Пенсійного фонду України, протягом 30 робочих днів із дня прийняття такої заяви.

Такий документ видаватиметься у вказаному в заяві відділені банку особисто пенсіонерові, а якщо пенсіонером є неповнолітня або недієздатна особа чи особа, цивільна дієздатність якої обмежена – батькам, опікуну, піклувальнику (законному представнику), за умови, що буде пред’явлено документи, за допомогою яких банк зможе ідентифікувати таку особу.

Разом з електронним посвідченням видаватиметься інструкція про його користування.
Нове пенсійне посвідчення як платіжна картка діятиме до трьох років за умови, що фізична ідентифікація одержувача пенсії у відділеннях банку відбуватиметься перші два рази кожні шість місяців, а надалі – кожні дванадцять місяців. Загалом таке пенсійне посвідчення використовуватиметься як платіжна картка до кінця строку її дії, або в разі закінчення строку призначення пенсії.

Для формування електронного пенсійного посвідчення (далі – ЕПП) пенсіонери з числа внутрішньо переміщених осіб повинні звернутися до управління Пенсійного фонду України у Києво-Святошинському районі (м. Вишневе, вул. Святошинська, 50, понеділок-середа з 08-30 до 17-00, кабінет №3) та надати документи, а саме: паспорт, довідку про реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи, довідку тимчасово переміщеної особи та фотокартку розміром 30х25 мм.